Jak jsme ujeli koronaviru do bezpečné země

Už před šesti lety jsem se pokusil s kamarádem přejít v Tatrách dvě sedla, protože jsem netušil, zda to pak, po výměně kyčle, bude ještě někdy vůbec možné. Dlužil jsem to sám sobě, protože jsem si to sliboval hodně dlouho, ale...

Znáte to. Někdy není čas, někdy nálada, někdy prachy, někdy počasí… A tak ubíhá čas, jak ten pověstný střelený jelen a vám začíná být jasné, že musíte ve svém „seznamu toho, co musíte ještě stihnout“, škrtat víc, než byste chtěli. Je tu totiž doba, kdy už by se i nějaký ten čas, peníze a chuť našly, ale jste o deset, dvacet roků starší a už to fakt není, co to bývalo. Zvlášť, když máte vyměněnou kyčel a před těmi šesti lety vám prorokoval po operaci primář, že „do roka a do dne“ vás rád přivítá i s tou druhou, protože rentgen a diagnóza…

Jak jsem už předeslal, zkusili jsme to tedy už před těmi šesti lety. Ze Starého Smokovca na Hrebienok a Studenovodskou dolinou kolem Zbojnické chaty do sedla Prielom, s tím, že budeme pokračovat přes Polský Hrebeň… Všechno šlo hladce, ale za Zbojnickou chatou jsme začali být skeptičtí. Na plese byl led a cestou k Prielomu byly na chodníku zmrazky a to jsme byli na jižní straně. Ale vylezli jsme do sedla a viděli, jak tam je zmrzlý sníh a ledové plotny a z druhé strany přišli borci roztřepaní a docela vybátí a cestu dál nám silně nedoporučili. Tak jsme dali štamprlu a otočili to. Cestou zpátky jsem si musel tu „předoperační nohu“ omotat dvěma stahovačkama a hlavně několika metry leukoplasti, která ji znehybnila skoro do stavu škrobového obvazu a než jsem došel k lanovce na Hrebienok, pomalu jsem si občas ucvrnkl…

Operace se zdařila a pacient přežil, prognóza páněprimářova se nevyplnila (došlo na má slova, kdy jsem tomu dával tak pět až osm roků) a tak jsem naplánoval druhý pokus. Plánoval, plánoval a roky utíkaly, až jsem to konečně letos naplánoval na poslední týden v září. Ale člověk míní a kovid mění – poslední možnost bez testu byla v pátek, 18. září. Sobota, kvůli počtu turistů a frontám u řetězů, nepřipadala v úvahu. A tak jsme vyfrčeli už ve čtvrtek, protože od půlnoci už postávali na hranicích policajti a výlet by se nám mohl sakramentsky prodražit.

Cesta na východ autem - raději bez komentáře… tak tak jsme stihli lanovku na Solisko a dali jedno pivo a jeli zpátky na ubytovnu na Štrbské Pleso. No a ráno za tmy do Polianky a dál už… však mrkněte na fotky. Jedna velká nádhera. Všechno klaplo tak jak mělo, jen kamoš se hned v začátku ze sedla na Vysokou sekl a vzdal to, no a já tam cestou nahoru málem „umřel“. Nechal jsem batoh s vodou a jídlem pod kopcem, abych si „ulehčil“, a pak si připadal jak na řetízkáči a nevěděl, jestli je to závrať, nebo je mi jenom blbě z hladu, žízně a z rychle nastoupané výšky. No, jak říkám, už to prostě není, tak jak to bývalo. Ale bylo jasné, že to je asi poslední šance a nakonec jsem se nějak dovlekl nahoru… a prostě nádherná nádhera. Výhledy na všechny strany, počasí jak v bavorském filmu a ani nefoukal moc vítr. Tak jsem si to užil a dolů seskákal po šutrech a v sedle se hned pořádně najedl a hlavně napil. Všechno bylo fajn, až na to, že z Polského hrebeňa se pak musí ještě sestoupit kousek dolů a na Prielom je to pak znovu dalších 150 výškových metrů. Nejhorší úsek z celé cesty je po šotolině pod poslední kousek s řetězy a když jsem pak pod sebou uviděl začátek Velké studené doliny, měl jsem radost, že to mám už konečně za sebou. Ale pak už jsem spěchal za kamarádem, který na mne dvě hodiny čekal na Zbojnické chatě a řeknu vám, že ze všech těch překrásných výhledů jsem měl asi největší radost, když se konečně vynořila kousek ode mne. Rychlé pivo, kofola a borovička a úprk na poslední lanovku z Hrebienku, protože šlapat další tři km s kopce do Smokovca by se mi už fakt nechtělo.

Ráno jsme nemohli vstat z postele. Ale… ten pocit… prostě k nezaplacení. Tak si to, pokud chcete, teď projděte se mnou.

Štrbské Pleso ze Soliska. Skáču dobře, skáču rád...
Z Tatranské Polianky jsme začali po asfaltě. Trochu později, než jsme chtěli.
Nejdříve jsme museli překonat pásmo lesů...
...kolem Velického potoka...

...k prvnímu "opěrnému bodu". Sliezský dom.
Kolem Velického plesa k Velickém vodopádu...
...do Velické doliny.
Pod masivem Cerlachu...
Na Polský hrebeň. 2200 mnm
Pohled do Velické doliny, odkud jsme přišli...
...do Bielovodské dolina na Zamrznuté pleso...
No a pohled směrem k cestě na Východnú Vyskokú...
Ještě "kousek"...
Velká studená dolina i s Lomnickým štítem. V dálce Zbojnícká chata, další opěrný bod.
Průsmyk Polský hrebeň a Východná Vysoká z Bielovodské doliny.
Po řetazoch do sedla Prielom.
Bez řetazú dolú...
...kolem Zbojnických ples...
...na Zbojnickou chatu!
Zrcadlení na Štrbském plese.

Autor: Jiří Jurčák | neděle 18.10.2020 9:11 | karma článku: 26,51 | přečteno: 852x

Jiří Jurčák

Výbuch demokratické sopky a výron té správné demokratické demokracie

To, že je Babiš nebezpečím nejen pro demokracii, ale i pro stát, je jasné nejen Bc Lipavskému, ale i každému správnému strážci demokracie v této zemi. Demokracie je totiž pouze tehdy, pokud si voliči zvolí ty správné demokraty!

13.3.2024 v 12:21 | Karma: 40,51 | Přečteno: 1213x | Diskuse| Společnost

Jak nás prezident-generál Petr Pavel nezatahuje do války

Tak jsme se včera od našeho nadstranického pana prezidenta dověděli, že nás opravdu nezatáhne do války. Babiš se musí za svou billboardovou, lživou kampaň, opravdu stydět! Falešní chcimíři puknou vzteky!

6.3.2024 v 8:24 | Karma: 39,74 | Přečteno: 1651x | Diskuse| Společnost

Jak prof Nutela a ministr na poli Páně odhalili Putinovu pátou kolonu

Vydírání vidláků v Praze už komentoval kdekdo. Proč se zdržovat zjišťováním, o co těm sedlákům vlastně šlo! Proč ztrácet čas s proruskými agenty na traktorech z půjčovny, kteří nebyli nikdy na poli! Farář a politolog to ví nejlíp!

1.3.2024 v 9:15 | Karma: 37,86 | Přečteno: 1027x | Diskuse| Společnost

Jiří Jurčák

Putinovi pohrobci z Frankfurtu přichýlili Hudáčka!

Gospodin Gašek slavně zvítězil a Hrdina je opět o něco větším hrdinou. Jarda J. sáhl do pokladny a Hudáček má z ostudy kabát! Pravda a Láska opět slavně zvítězily! Hurá nazdar, hned se cítím svobodněji a bezpečněji!

8.1.2024 v 23:44 | Karma: 37,89 | Přečteno: 1175x | Diskuse| Společnost

Profesor Nutella dává zapravdu dezolátům

Kdoví, jak po přečtení těchto zavádějících informací bude kulit oči náš ministr pro potírání nesprávných názorů a poplašných zpráv, Víťa von Osterreich. Mne napadlo jediné: Milouš Jakeš se chechtá z komunistického záhrobí.

7.11.2023 v 14:22 | Karma: 42,49 | Přečteno: 2231x | Diskuse| Společnost

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky

1. května 2024  22:26

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Řidič Porsche srazil ve Vysočanech ženu s kočárkem, ta utrpěla vážná zranění

1. května 2024  20:36

V pražských Vysočanech sjel řidič automobilu ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Podle mluvčího...

Školák měl v osmi letech dvě mrtvice. Nemocných dětí od covidu přibývá

1. května 2024

Premium Netušili jsme, že mrtvici mohou dostat i děti, říkají rodiče těch, které to zažily. Některé dokonce...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

• Průměrná čtenost 2050x
Píšu co si myslím a myslím si co chcu.